Pages

Monday, June 28, 2010

“ကုသိုလ္ရခ်င္လို႔ ေရလွဴထားတယ္”

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ေရလွဴလွ်င္ ေရအက်ိဳးဆယ္ပါး ရသည္ဟုယံုၾကည္ခ်က္ရွိၾကသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ မိမိတို႔၏ အိမ္ေရွ႕မွာျဖစ္ေစ၊ ရြာထိပ္မွာျဖစ္ေစ ေသာက္ေရအိုးစင္ မ်ားတည္ေဆာက္ကာ ေရအလွဴေတာ္ကို ျပဳေလ့ရွိၾကသည္။ အျခားသူမ်ား ေရအလွဴေပးေနသည္ကို ျမင္ေသာ အခါ မိမိရြာမွ ဦးဇင္းေလးသည္လည္း ေရအက်ိဳးဆယ္ပါးကို ရရန္အလို႔ငွာ ရန္ကုန္+မႏၱေလးကား လမ္းမၾကီးေဘးတြင္ ေရခ်မ္းစင္ေလးတစ္ခုတည္ကာ ေရအလွဴေပးေနေလသည္။ ေန႔စဥ္မျပတ္ ေရအလွဴ ေတာ္ ကို ျပဳလုပ္ေနေလသည္။

တစ္ေန႔ေသာ ေႏြေခါင္ေခါင္ ေန႔လယ္ခင္းတြင္ ကူမဲျမိဳ႕တြင္ ႏြားေရာင္း/၀ယ္ပဲြေတာ္ေစ်းရွိရာ အနယ္နယ္အရပ္ ရပ္မွ ႏြားကုန္သည္မ်ားသည္ မိမိတို႔၏ ရြာထိပ္ခဏနားၾကျပီး၊ ဦးဇင္းေလး၏ ေရခ်မ္းစင္ကို အားေပးသြားရာ ေရသည္ ညေနခင္းထိေတာင္မခံဘဲ ျပတ္လပ္သြားေလေတာ့သည္။ ညေနေလးနာရီထိုးတြင္ကား ဦးဇင္းေလး သည္ သူ၏ ေရခ်မ္းစင္သို႔ ေရရွိ မရွိလာေရာက္အကဲခတ္ရာ ခပ္ထားေသာ ေရအိုးႏွစ္လံုးသည္ မ္ိေက်ာင္း ဆင္းမတတ္ ျပတ္လပ္ေနေလေတာ့သည္။

အျခားရက္မ်ားဆိုလွ်င္ ေနာက္ရက္ နံနက္ခင္းထိ ေသာက္ေရမ်ား ကုန္ေလ့မရွိေခ်။ ဒီေန႔ေတာ့ ထူးထူးဆန္းဆန္း အေစာၾကီး ျပတ္လပ္ေနသည့္အျဖစ္ကို သိေသာအခါ ဦးဇင္းေလးသည္ “ကုသိုလ္ရခ်င္လို႔ ေရအလွဴလုပ္ထားတယ္၊ ဘယ္ေခြးမသားေတြက ကုန္ေအာင္ေသာက္သြားတယ္မသိ”ဟု က်ိန္ဆဲေန ေလေတာ့သတည္း။

မွတ္ခ်က္ ။ အလွဴတစ္ခုျပဳလုပ္ျပီဆိုလွ်င္ မလွဴခင္မွာ ၀မ္းသာ၀မ္းသာျဖစ္ေနမွဳကို “ပုဗၺေစတနာ”ဟုေခၚသည္။
လွဴဆဲ ၀မ္းေျမာက္ေနမွဳကို မုဥၨေစတနာ”ဟုေခၚသည္။ လွဴျပီး ၀မ္းေျမာက္ေနမွဳကို “အပရေစတနာ”ဟုေခၚသည္။ အထက္ပါ ေစတနာသံုးပါးႏွင့္ညီလွ်င္ ပထမအရြယ္၊ ဒုတိယအရြယ္၊ တတိယအရြယ္ အရြယ္သံုးပါးလံုးပင္ အက်ိဳးေပးႏိုင္ေလသည္။

ေရအက်ိဳးဆယ္ပါး
အသက္ရွည္ျခင္း၊ အဆင္းလွျခင္း၊ ဥာဏ္ပညာၾကီးျခင္း၊ ခ်မ္းသာျခင္း၊ ခြန္အားၾကီးျခင္း၊ စင္ၾကယ္ျခင္း၊ ေက်ာ္ေစာျခင္း၊ေျခြရံေပါျခင္း၊ ျဖတ္လတ္ျခင္း၊ ေရငတ္ျခင္းကင္းျခင္းတို႔ပင္ျဖစ္ေပသည္။

ေဆာင္ပုဒ္လကၤာ
(က) “ကိတၱိ, သုေဒၶါ၊ ေျခြရံေပါ၊ လ်င္ေဆာမြတ္သိပ္ကြာ၊ (ခ) သန္႔ရွင္း, ဆင္းလွ၊
ခ်မ္းသာရ၊ ဗလ, ဥာဏ္ပညာ၊ (ဂ) ေရကိုလွဴၾက၊ က်ိဳးဆယ္ဝ၊ မုခ်ရမည္သာ။”

ဟုတ္ေသာ္ရွိ မဟုတ္ေသာ္ရွိ ကိုယ္တိုင္စပ္လကၤာ
“သက္ရွည္, ဆင္းလွ၊ ခ်မ္းသာရ၊ ဗလ, ဥာဏ္ပညာ၊
စင္ၾကယ္ ေက်ာ္ေစာ၊ ေျခြရံေပါ၊ ဖ်တ္လတ္ေရငတ္ကင္းေလတာ၊
ေရလွဴရက်ိဳး၊ ဤဆယ္မ်ိဳး၊ မေတာင္းပဲႏွင့္ရေလတာ။”

က်မ္းညႊန္း သုေတသနသရုပ္ျပအဘိဓာန္၊ စာမ်က္ (၃၀၉)။သို႔ေသာ္ ထိုဆယ္ပါးကို တစ္ေပါင္းထည္း တစ္စုထည္း ပါဠိေတာ္၊ အ႒ကထာမ်ား၌ မေတြ႔ရေခ်၊ ေရွးဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားက ထိုထိုက်မ္းဂန္မ်ားမွ စုစည္းထားဟန္ရွိ၏။

0 comments:

Post a Comment

 

Go Up အေပၚသုိ႔